Dlaczego dwa kamienie szlachetne tego samego rodzaju nie są dokładnie takie same? Mają tę samą nazwę, te same właściwości – twardość, gęstość, odporność na pękanie – więc dlaczego każdy z nich wygląda inaczej? Nie ulega wątpliwości, że każdy egzemplarz naturalnych kamieni szlcahetnych jest oryginalny. Jeśli kiedykolwiek zastanawiali się Państwo, co dokładnie wpływa na ich wygląd, a zwłaszcza kolor, dlaczego kamienie w kolczykach lub całym zestawie mogą wyglądać nieco inaczej od siebie i jak trudny jest wybór odpowiednich egzemplarzy, to ten artykuł wyjśni te kwestie.

Temperatura światła

Temperatura światła, a także jego źródło, mogą mieć bardzo silny wpływ na kolor kamienia szlachetnego. I nie mamy tu na myśli tylko niesamowitych kamieni zmieniających kolor, o których mowa w poprzednim artykule. Dlatego kupując biżuterię w sklepie należy zwrócić uwagę na światło, w którym jest oglądana. Zdecydowanie warto porównać wygląd kamienia w świetle dziennym i sztucznym. Nie trzeba w tym celu wychodzić ze sklepu, wystarczy podejść do okna, jeśli jest taka możliwość.

Szczegóły technologiczne

Nie zawsze kupujemy biżuterię w sklepie, więc musimy pomyśleć o kolorze kamienia szlachetnego na zdjęciu, które oglądamy online. Do czynników wpływających na wygląd klejnotu należy dodać parametry techniczne urządzenia, na którym wyświetlana jest fotografia.

Kolory wyglądają nieco inaczej na każdym monitorze i telefonie. Wpływ na nie ma nie tylko rodzaj ekranu, ale także indywidualne ustawienia użytkownika, takie jak poziom jasności. Ponadto nowoczesne typy monitorów zmieniają barwę swojego światła w zależności od pory dnia.

Należy również pamiętać, że każdy kamień jest oryginalny. W związku z tym, nawet jeśli zdjęcie online dokładnie oddaje rzeczywistość, kolor może się nieznacznie różnić w zależności od kamienia szlachetnego - będzie dostosowany pod względem parametrów, które zostały dla niego ustalone, ale właściwości optyczne koloru zawsze będą unikalne.

Ten sam kolor o różnym pochodzeniu

Już i tak obszerny temat kolorów kamieni szlachetnych jest jeszcze bardziej skomplikowany, gdy weźmiemy pod uwagę, że oprócz różnych czynników, które wpływają na ostateczny kolor klejnotu, istnieją również te same kolory o różnym pochodzeniu. Wyjaśnijmy to na przykładzie szmaragdów.

Wiemy, że szmaragd może mieć tylko zielony kolor i różni się tylko odcieniem, tonem, nasyceniem itp. Ale nawet bardzo podobny zielony kolor może mieć zupełnie inne pochodzenie. Czasami zielony kolor jest spowodowany przez chrom, czasami przez wanad, tytan, mangan lub żelazo występujące jako jony Fe2+. To stosunek poszczególnych pierwiastków do siebie, a także obecność lub brak danych jonów determinują ostateczny kolor minerału. Kiedyś istniała nawet zasada, że tylko beryl, którego zielony kolor wynikał głównie z chromu, można było uznać za szmaragd. Dziś zasada ta już nie obowiązuje, a więc gama naturalnych szmaragdów poszerzyła się o piękne kamienie pochodzące na przykład z Brazylii.

Ekstremalne warunki, które są mile widziane

Na ostateczny kolor minerału wpływają także ekstremalne warunki, na jakie może być narażony zarówno w naturze podczas wzrostu, jak i później w laboratorium. Należą do nich wysokie temperatury, wysokie ciśnienie i promieniowanie.

W naturze minerały często spotykają się z promieniowaniem w warstwach znajdujących się głęboko w skorupie ziemskiej. W wyniku tego procesu otrzymaliśmy na przykład żółte szafiry i zielone diamenty. Ale ważny jest także rodzaj promieniowania radioaktywnego: promienie alfa, beta i gamma mają różne skutki. Kluczowa jest także długość ekspozycji. Oprócz promieniowania na kolor kamienia mogą również wpływać wysokie temperatury panujące na dużych głębokościach. Ekstremalne warunki mogą odkształcić sieć krystaliczną, co oznacza odchylenia od naturalnego układu atomów w minerale. Wiązania w siatce mogą zostać zmienione, element, którego normalnie nie ma, może zostać wpleciony w strukturę itd. Zdeformowane obszary nazywane są wówczas centrami koloru.

Ludzie stopniowo nauczyli się wykorzystywać te ekstremalne warunki w laboratoriach do ulepszania minerałów. Promieniowanie wytwarza ciemnoniebieskie odcienie topazu. Wyżarzanie jest szeroko stosowane w przypadku ametystów, które pod wpływem wysokich temperatur zmieniają kolor na żółto-pomarańczowy i są następnie sprzedawane jako cytryny. Szafiry również nie uniknęły podobnych modyfikacji. W branży jubilerskiej są to modyfikacje bardzo powszechne i akceptowane.

Istnieje również stosunkowo rzadki przypadek, gdy minerał po wystawieniu na działanie wyższych temperatur zmienia kolor tylko na krótki czas, a następnie powraca do pierwotnego. Zjawisko to można zaobserwować na przykład w specjalnej kategorii diamentów zwanej kameleonami. Niewiele jeszcze o nich wiadomo. Ich kolor zmienia się z zielonego na żółto-zielony i brązowy lub odwrotnie, podczas gdy inne diamenty zmieniają się w żółte lub żółtawo-pomarańczowe. Ale zielony diament i zielony kameleon to nie to samo. Kameleon po wyżarzeniu zmieni kolor i zawsze powróci do swojego pierwotnego stanu.

Piękno biżuterii tkwi w jej niepowtarzalności

Ręcznie robiona biżuteria to nie produkcja masowa, dlatego jeden egzemplarz może być nieco inny niż drugi. Każda sztuka biżuterii ze studia KLENOTA przechodzi przez ręce doświadczonych złotników. Bardzo trudną częścią ich pracy jest wybór odpowiednich kamieni szlachetnych. W przypadku kolczyków jest to często podwójne wyzwanie, ponieważ trzeba ręcznie sortować setki kamieni, by były praktycznie identyczne. i nie jest to nic dziwnego, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak wiele czynników wpływa na ostateczny wygląd minerału. To godziny skrupulatnej pracy, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do doskonałej jakości naszej biżuterii.

ZOBACZ GAMĘ BIŻUTERII Z KAMIENIAMI SZLACHETNYMI

Kolorowe kamienie szlachetne oferują niesamowite możliwości. Nie ma dwóch takich samych, zawsze różnią się w jakiś sposób, nawet jeśli tylko w najdrobniejszych szczegółach. To wspaniały i bogaty świat, który nigdy nie przestaje fascynować i inspirować ludzi. Każdy kamień ma swoją historię. I nawet jeśli zawiera w sobie coś, co uważamy za wadę, to jest to część tego, co czyni go naturalnym i tym, co odróżnia go od monotonii kolorowego szkła.